رفتن به محتوای اصلی
مشاوره رایگان 07633118
بهترین روش ها برای مدیریت مطب و کلینیک

بهترین روش ها برای مدیریت مطب و کلینیک

اگر شما نیز صاحب مطب و یا کلینیک هستید و برای موفقیت در آن تلاش می کنید، می توانید در ادامه با ما همراه باشید و با استفاده از اصول و نکات مدیریت مطب و کلینیک های کوچک که در این مقاله مطرح شده است، در مسیر رشد و پیشرفت تجارت خود گام بردارید:

۱- دانش به تنهایی کافی نیست

اگر در رشته و زمینه کاری خود متخصص هستید، نباید تصور کنید همین برای شما کافی است و از ویژگی های ضروری صاحبانکسب وکار برخوردارید. وقتی در روز اول، کار خود را شروع می کنید، نباید انتظار داشته باشید بیماران فورا به سمت مطب شماهجوم بیاورند، آن  هم فقط به این دلیل که از دانش کافی برای کارتان برخوردارید. در گام نخست، به بازاریابی و مدیریت نیاز دارید تاچرخ های کسب و کار خود را روغن کاری و آماده کنید.

چند پزشک می شناسید یا دیده اید که به دلیل عشقی که به پزشکی داشته اند، مطبی باز کرده و چند ماه یا چند سال بعد به دلیلاستقبال اندک بیماران، مجبور شده اند آن را ببندند؟ ویزیت خوب به تنهایی کافی نیست؛ مردم باید در مورد تخصص شما بدانند تاسراغش بیایند. به علاوه باید مطبتان را به  شیوه ای منظم و موثر اداره کنید. برای این کار به توصیه های کارشناسان مالیاتی و مالینیاز دارید.

  ۲- افراد مناسب را استخدام کنید

اگر در رشته خود متخصص هستید ولی مثلا از دانش و تجربه کافی در بازاریابی برخوردار نیستید، باید افراد مناسبی را برای انجامامور مربوط به بازاریابی استخدام کنید. بازاریابی موجب می شود مردم برای مراجعه به شما تمایل پیدا کنند. ترفند بعدی این است کهکاری کنید که مردم دوباره به مطب شما برگردند و آن را به دوستان خود نیز توصیه کنند. 

۳- دوستان تان را استخدام نکنید

شاید این مسئله بدیهی به نظر برسد، ولی بارها و بارها شاهد آن بوده ایم که افراد برای استخدام به  سراغ دوستان و آشنایان خودرفته اند. این کار علاوه بر  اینکه می تواند به دوستی شما آسیب برساند و حتی گاهی دوستی ها را از بین ببرد، به کسب و کار شما نیزآسیب می زند.

البته گاهی ممکن است این کار سودمند باشد، ولی باید با احتیاط بسیاری دوست خود را استخدام کنید و حتما حیطه دوستی و حیطهکاری خود را به طور شفاف برای او مشخص کنید تا بداند در محیط کار، شخص دیگری خواهید بود. این کار ممکن است نیازمند گفتوگوی بسیاری بین شما و دوست تان باشد. به طور کلی در صورت استخدام دوستان خود، باید در زمان کار و پس از آن رفتارها وبرخوردهای متفاوتی داشته باشید و مسائل کاری را با روابط دوستانه قاطی نکنید.

 ۴- تصمیم های ناگهانی نگیرید؛ استراتژی برنامه ریزی اهمیت زیادی دارد

فردی را در نظر بگیرید که اخیرا به عنوان مدیر یک کلینیک شروع به فعالیت کرده است. این کلینیک در مکان خوبی قرار گرفته و درنهایت کلینیک موفقی خواهد بود، ولی باتوجه به کاهش رونق کسب و کارها در آن منطقه، صاحبان کلینیک باید بیشتر تلاش کنند کهبیماران به کلینیک آنها جذب شوند و همچنین با رضایت آنجا را ترک کنند.

یک روز شلوغ کاری را در نظر بگیرید که بیماران بسیاری برای ویزیت شدن به این کلینیک مراجعه کرده اند. در کلینیک کارکنان کافیوجود ندارد و از سوی دیگر، پاسیوی کلینیک نیز ظرفیت این تعداد بیمار را ندارد. در این میان نیز، یکی از پزشکان کلینیک را ترک میکند. مدیر کلینیک در این زمان تصمیم هایی نسنجیده و ناگهانی می گیرد؛ یکی از تصمیم های او دو برابرکردن تعداد کارکنان در تمامشیفت های کاری است.

به نظر می رسید آنها پیش از اجرای این ایده از عواقب آن آگاه نبودند. با این کار تعداد کارکنان آنها بیش از حد لازم افزایش یافته. درنتیجه دستمزدهایی که باید پرداخت شود، به طور تصاعدی و غیرضروری افزایش می یابد. اغلب کارکنان پیش از پایان قرارداد، کلینیکرا ترک می کردند و به همین دلیل کلینیک بهترین کارکنان خود را از دست می دهد.

شاید با خود بگویید »خب، اینکه مشکلی نیست؛ کارکنان بیشتری استخدام کنند«، ولی کارکنان کلینیک به منزله خط مقدم  هستند واستفاده از کارکنانی که به خوبی آموزش ندیده اند و تجربه کافی ندارند، به معنی پایان کار است. بنابراین حفظ کارکنان خوب اهمیتزیادی دارد. در واقع این تصمیم ناگهانی صاحبان کلینیک، تصمیمی بسیار زیان آور بود.

 ۵- استخدام نیرو یا ارتقا آن از درون سازمان نمی تواند همیشه خوب باشد

این مشخص است که ارتقای کارکنان مشغول به کار در مطب و یا کلینیک موجب می شود انگیزه بیشتری پیدا کنند. ولی گاها برای پیدا کردن نیروهای متخصص توانمند بهتر است از نیروهای جدید و جدید جذب کرد. در واقع با واگذار کردن مسئولیت های مهم و سخت تر که از عهده توان این افراد خارج است، آنها را در شرایط سخت قرار می دهند و آنها مجبورند با استرس و آزمون و خطا برای بقای خود در سازمان تلاش کنند یا در میان این شرایط بهره وری آنها کاهش پیدا کند و در نهایت کار خود را رها کنند یا اینکه واگذار کنند و خارج شوند.

 ۶- کلید اصلی کسب و کار های موفق هماهنگی و ثبات است

هماهنگی و ثبات  داشته حتی اگر هیچ یک از موارد دیگر را اهمیت نمی دهید. هماهنگی همان نکته ای است که فرنچایزها ( فرنچایز امتیازی است که به یک فرد یا گروهی داده می شود تا محصولات و یا خدمات یک شرکت را در یک محدوده جغرافیایی یا مکان خاص به فروش برساند) براساس آن کار می کنند. به فرض مثال کلینیک کهنه کاری را در نظر داشته باشید که وقتی برای انجام لیزر وارد آن می شوید، به خوبی میدانید قرار است چه چیزی دریافت کنید و چه نتیجه ای ببینید.

در مقابل، کلینیک تازه کاری را در نظر داشته باشید که صاحبان آن تصور این را دارند کلینیک آنها بسیار عالی و فانتزی است و پزشکان نیز همیشه در نحوه ارائه خدمات تغییراتی می دهد و فکر می کند با این کار کیفیت آنها هر روز بهتر می شود.

با ناهماهنگی و بی ثباتی نمی توانید رضایت مشتریان را جذب کنید تا تبدیل به مشتریان وفاداری شوند؛ برای تحقق این هدف باید مطمئن و با ثبات باشید.

رمز داشتن مطب و یا کلینیک موفق با ثبات بودن، حرفه ای گری، برنامه ریزی مناسب برای استراتژی ها و همکاری با کارشناسان و استفاده از دیدگاه های آنها است.

بیشتر بخوانید  پرونده الکترونیک سلامت بیمار

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا