مطب داری موفق

فهرست مطالب

چگونه یک مطب مناسب و موفق ایجاد کنیم ؟
هرساله تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته های پزشکی بفکر این هستند که یک مطب محیا و شروع به ویزیت و پذیرش بیمار کنند . مطب و تاسیس آن دغدغه بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های پزشکی است.

اما دایر کردن مطب در ابتدای کار ،معمولا وسواس هایی در فکر پزشک تازه کار ایجاد میکند و سوالات زیادی به ذهن او می آید : موقعیت مکانی مطب وکجا مطب دایر کنم که بهتر باشد؟ هزینه اولیه برای دایر کردن مطب چقدر است؟ هزینه های جاری چقدر است؟ آیا مراجعه کننده چشم گیری خواهم داشت که هزینه های مطب تامین شود؟ چه ساز و کاری برای مطب در نظر بگیرم که مشکلی پیش نیاد؟ چگونه منشی خوب استخدام کنم؟ وبسیاری سوالات دیگر که غالبا گیج کننده هستند و باعث تاخیر در شروع کار میشوند…..

راهکار اساسی چیست ؟
برای یافتن کاملترین و صحیح ترین پاسخ به امور آشکار مراجعه کرد و بهترین رفتار این است که از تجربیات افراد موفق استفاده کرد. البته استفاده از تجربیات دیگران به این معنی نیست که از دیگران تقلید کنیم و صرفا به دنبال پیاده کردن الگوهای دیگران برای خود باشیم بلکه استفاده از تجربه دیگران ، یعنی کلیات و ملزومات کار را طبق الگوهای موفق پیش ببریم.

تاثير آموزش اصل مطب داري بر آگاهي و عملکرد منشي ‌هاي مطب پزشکان
با توجه به نقش بسزای منشی ها به عنوان عامل مهم در ارایه آسان خدمات بهداشتی- درمانی در مطب ها مساله گذراندن دوره های آموزشی برای منشی ها لازم و ضروری استلذا این امر به منظور بررسی کلاسهای آموزشی اصول مطب داری بر عملکرد و آگاهی منشی های مطب پزشکان متخصص صورت گرفته است.

۱۱ راه برای داشتن یک مطب شاداب و خلاق 
۱- به این باور که حفه ای بودن معادل جدی بودن است را از خود دور کنیدفطنز و شوخی را وارد محیط کارتان کنید.
۲- مرز بین شوخی و توهین را مشخص کنید در محل کار تا منشی و دستیارانتان از خط قرمز یکدیگر رد نشوند.
۳- کارکنان را دور خود جمع کنید و از آنها برای شاداب شدن محیط کار راهکار و مشورت بخواهید.
۴- در جلسات خود شوخی و خنده را راه بدهید،با خودتان یک وسائل بی ربط به اتاق کنفرانس ببرید و جلسه را با شوخی شروع کنید.
۵- برای مطب خود خبرنامه طنز درست کنید یا روی بورد مطب لطیفه های بامزه بنویسید.
۶- بگذارید مراجعین و بیماران شما بدانند که مطب شما یک محیط شاد است .
۷- ساعتی از ساعات اداری خود را به ساعت خوشی اختصاص بدهید و در این ساعت از خاطرات خوش و داستانهای خوب هم لذت ببرید.
۸- مطب خود را با وسائل شاد جذاب کنید ، این کار از میزان جدیت محیط کار کم و ذهن را بازتر و خلاقتر میکند.
۹- کارمندان را تشویق کنید که در پیان ساعت ادرای مسائل کاری را در مطب جا گذاشته و بعد به خانه برگردند.فشار کاری را به خانه انتقال ندهند.
۱۰- منشی و دستیارتان را تشویق کنید به سبکهای خودشان مطب را شاد نگه دارند و به محل کار بیاورند.
۱۱- به یاد داشته باشید که این کارکنان مطب هستند که شادابی را وارد محیط کار میکنند نه پزشکان.

چند راه ساده برای اصول مطب داری و افزایش رضایت مندی بیماران

۱٫ به یاد داشته باشید که آنها چه کسانی هستند
بیشتر مطب های پزشکی ممکن است از سیسم نوبت دهی معمولی بدون زمان بندی دقیق استفاده کنند و این مسئله است که بیماران به خوبی متوجه آن هستند.

۲٫ مورد دوم یک هفته را اختصاص بدهید به هفته تقدیر از بیماران
همه انسانها دوست دارند احساس مهم بودن و مورد تقدیر واقع شدن را تجربه کنند. و هفته تقدیر از بیماران یکی از بهترین کار عالی برای نشان دادن این مسئله هستند.

۳٫مورد سوم در شبکه های اجتماعی مسابقه برگزار کنید
برگزاری مسابقه جذابیت مطب شما را بیشتر میکند ، این کار روش خوبی است که نه تنها بیماران شما را خوشحال میکند بلکه باعث میشود حرفای خوب و عالی در مورد مطب شما گفته شود و این باعث میشود بازاریابی دهان به دهان عالی صورت بگیرد .

۴٫ تماس گرفتن با بیمار از طرف دکتر بسیار مهم است.
اگر یک پزشک بتواند با بیمار خود تماس داشته باشد این عمل باعث شگفت انگیزی بیمار میشود. گرچه تماس منشی یا دستیار خوب باشد ، اما برخی اوقات به بیمار این احساس دست میدهد که برای مطب آنها فقط یک اسم لیست در تماس هستند.

۵٫ ارائه اینترنت به بیماران در مطب
ارائه اینترنت رایگان در مطب یک خدمت عالی ماران برای بیماران است.امروزه اینترنت رایگان حکم مجله هایی است که در گزشته در اختیار بیماران مطب قرار میگرفت.

۴ نکته بسیار مهم در زمینۀ استخدام، تعامل و ارتباط با منشی مطب

۱- استخدام منشی مطب
به موضوع استخدام منشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل حیاتی مطب خود نگاه کنید. اگر زمان و انرژی کافی برای این کار صرف نکنید، در آینده با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد که ده‌ها برابر زمان و انرژی بیشتری از شما خواهد گرفت. وظایف و مسئولیت‌هایی را که از منشی مطب خود انتظار دارید به‌روشنی بیان کنید. اگر محل زندگی، سن و جنسیت منشی برای شما اهمیت دارد حتماً در آگهی استخدام قید کنید. محدوده آدرس مطب خود را بنویسید و اگر ۲ مطب دارید و می‌خواهید منشی شما در هر دو مطب فعالیت کند این موضوع را در آگهی خود عنوان کنید. حدود حقوق پیشنهادی خود را مشخص کنید. بهتر است به‌جای اینکه شماره تلفن بدهید از مخاطبان بخواهید که رزومه خود را برای شما ایمیل کنند.

۲- آموزش منشی مطب
شما زمانی می‌تواند انتظار عملکردی درست و دقیق را از منشی خود داشته باشید که او را به‌خوبی آموزش داده‌اید.اگر یک پزشک در مورد خواسته‌ها و انتظاراتش با منشی صحبت نکند، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که منشی مطابق با میل و خواسته او عمل کند. به منشی مطب آموزش دهید که با بیماران در نهایت احترام و صمیمیت صحبت کند. به منشی مطب خود آموزش دهید که در شرایط بحرانی چه عکس‌العملی را از خود بروز دهد. اگر قرار است اپراتوری یکی از تجهیزات پزشکی شما توسط منشی مطب انجام شود، به او کاملاً آموزش دهید تا روش استفاده صحیح از دستگاه را به‌خوبی یاد بگیرد و آسیبی به تجهیزات وارد نکند. همچنین اگر از نرم‌افزارهای مدیریت مطب استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که منشی شما با تمام قابلیت‌های نرم‌افزار آشنایی پیداکرده است. معمولاً منشی‌ها آخرین نفری هستند که از مطب خارج می‌شوند. بنابراین بهتر است یک چک‌لیست خروج از مطب در اختیار آن‌ها قرار دهید تا به هنگام خروج از مطب تمامی اقدامات موردنیاز را انجام دهند.

بیشتر بخوانید  اصول مدیریت انبار درمانگاه و بیمارستان

۳- تشویق منشی مطب
منشی شما زمانی می‌تواند تأثیر خوبی روی بیماران داشته باشد که از انرژی روحی بالایی برخوردار باشد. نقش شما به‌عنوان مالک و صاحب مطب در بالا بردن انگیزه او، بسیار مؤثر است. یک پزشک معمولاً از افزایش تعداد مراجعین به مطبش خوشحال می‌شود اما این اتفاق برای منشی آن مطب، ممکن است ناراحت‌کننده باشد چراکه با افرایش تعداد مراجعین، کار او سنگین‌تر می‌شود و این موضوع روی میزان حقوق دریافتی او تأثیری ندارد.شما می‌توانید کاری کنید که درآمد ماهانه منشی شما ترکیبی از حقوق پایه و پورسانت باشد. همه‌چیز در پول خلاصه نمی‌شود. گاهی اوقات یک تشکر ساده کلامی توسط پزشک تأثیر بسیار زیاد و ماندگاری در شارژ انرژی روحی منشی خواهد داشت.

چند وقت یک‌بار درباره اینکه کار او چقدر ارزشمند است و در کنار شما نقش مهمی در کمک به بهبودی بیماران دارد، صحبت کنید.تلاش کنید این باور را در او به وجود آورید که در کنار شما نقشی بسیار مؤثر در جهت افزایش کیفیت زندگی انسان‌ها بر دوش دارد و حس انسان‌دوستی را در او تقویت کنید. اگر منشی شما بیش از یک سال سابقه حضور در مطب شما را دارد، می‌توانید به‌عنوان پاداش برای او یک سفر تفریحی در نظر بگیرید.

وقتی شما برای منشی خود سفر تفریحی را به‌عنوان پاداش در نظر می‌گیرید، خانواده و دوستان نزدیک او نیز از این کار مطلع می‌شوند و تأثیر مثبت این پاداش چندین برابر می‌شود. یکی از مهم‌ترین روزهای زندگی هر فردی، روز تولد اوست. معمولاً هر انسانی در روز تولدش بسیار خوشحال است و اگر هدیه‌ای در این روز دریافت کند، شادی او چند برابر می‌شود. برای هر انسانی روزهای بسیار سخت در زندگی پیش می‌آید؛ ممکن است یکی از نزدیکانش را از دست بدهد، بیمار شود، در شرایط مالی سخت قرار بگیرد و یا دچار بحران‌های شدید عاطفی در زندگی شخصی‌اش شود.سعی کنید در این روزها درک بالایی نسبت به شرایط منشی خود داشته باشید و اگر کمکی از دست شما برمی‌آمد، دریغ نکنید.

۴- اخراج منشی مطب
هر زمان در هنگام تصمیم‌گیری برای اخراج منشی مطب این احساسات بر شما غلبه کرد، این سه نکته را در ذهن خود یادآوری کنید که:

۱- ظالمانه رفتار نکنید.
یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌ها در حق منشی‌تان این است که وقتی مطمئن شدید او به درد کار شما نمی‌خورد، همچنان او را در شغلش نگه‌دارید. با اخراجش به او اجازه دهید از کاری که به آن علاقه کافی ندارد خارج شود و به دنبال شغلی مناسب خود بگردد.

۲- ممکن است شما فکر کنید که با اخراج منشی‌تان، یک نفر را بیکار کرده‌اید اما این نکته را در نظر داشته باشید که با اخراج او، شما فرد دیگری را استخدام خواهید کرد.

بنابراین برای یک فرد بیکار، شغل ایجاد کرده‌اید. پس درمجموع نه‌تنها تأثیر نامطلوبی بر شرایط جامعه نگذاشته‌اید بلکه باعث شده‌اید شخصی شایسته‌تر، مشغول به کار شود.

منشی فعلی‌تان هم قادر است با فراغ بال، به دنبال شغلی بگردد که بیشتر با روحیات و توانایی‌های او هم‌خوانی دارد.

۳- ممکن است فکر کنید با اخراج منشی‌تان نان او را قطع می‌کنید، بخصوص اگر منشی شما در شرایط مالی سختی باشد، این تصمیم برای شما دشوارتر خواهد بود. در این شرایط اولاً در نظر داشته باشید که شما مسئول رزق و روزی مردم نیستید و خداوند است که روزی همه انسان‌ها در دست اوست. دوما برنامه‌ریزی امور خیریه از امور مربوط به کسب‌وکار جداست.

اصول مطب داری

فرض کنید در مطب نشسته اید و مشغول ویزیت هستید.ناگهان بیماری بدون هماهنگی وارد اتاق شده و خودش را روی صندلی ولو می‌کند و بلافاصله شروع می‌کند به غر زدن: «چرا اینقدر معطلم می‌کنین؟ «سرکار خانم! من واقعا متاسفم. کاملا حق با شماست. بیمار قبل از شما در ترافیک مونده بود. ما بایست به شما زنگ می‌زدیم و بهتون اطلاع می‌دادیم که کمی تاخیر در کار شما هست.» *آیا می‌توان با بیماران وقتی که با وقت شما با بی‌انصافی برخورد می‌کنند رک بود؟ پاسخ مثبت است. اما شما باید این کار را به نحوی انجام دهید که آنها را ناراحت نکند . می‌شود با چنین سوالی شروع کرد: «کاری هست من بتونم انجام بدم تا شما اینجا وقت ملاقات راحتتری داشته باشید؟ می‌دونم که سرتون شلوغه و می‌خوام که احساس حداکثر راحتی رو داشته باشید، اگر مشگلی دارید به من بگید و ضمنا بگید دوست دارید چطور حلش کنیم.» *شما فقط نمایانگر خودتان نیستید بلکه نمایانگر حرفه و محل کارتان هم هستید. اگر مشکلی هست خلاقیت به خرج دهید و معضل را حل کنید. یادتان باشد که کار پزشکی یک کار تیمی است که از منشی شروع و به اتاق پزشک ختم می‌شود و شما نقش کلیدی در حل معضل بیماران مشکل دار دارید

۱۰ روشی که ویزیت خود را برای بیماران جذاب تر کنیم
۱- در مورد اتاق انتظار مطب تان ایده پردازی کنید

۲- تلوزیون مطب شما نباید آرامش را بهم بزند

۳- استفاده از پوشش یا لامپ با تاثیر فلئورسنت ممنوع

۴- بیمار را با مهربانی وزن کنید

۵- با بیمارانی که مداوم به شما رجوع میکنند « خاص » رفتار کنید

۶- زمان ویزیت را استاندارد کنید

۷- پوشش کادر مراکز درمانی و پرسنل

۸- با مراجعین به زبان صمیمانه صحبت کنید

۹- از ابزار جدید استفاده کنید

۱۰- رفتار

admin
admin

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا